Με μεγάλη επιτυχία διεξήχθη, από 30-09-2021 μέχρι 03-10-2021. το 4ο Πανελλήνιο

Συνέδριο Ψηφιοποίησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς υπό την Αιγίδα ΑΕ της

Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και της Α.Θ.

Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως κ.κ.

Βαρθολομαίου.

Την έναρξή του κήρυξε ο τ. Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπιος Παυλόπουλος

και το ψήφισμα της επιστημονικής Κοινότητας έγινε για την επιστροφή των

Μαρμάρων του Παρθενώνα και την προστασία του πλανήτη από την Κλιματική

Αλλαγή.

Ήταν ένα Συνέδριο Εθνικής σημασίας όπου παρουσιάστηκαν εκατό μία (101)

επιστημονικές εργασίες σε διάφορες θεματικές στο χώρο του πολιτισμού, του

τουρισμού, των νέων τεχνολογιών και της ψηφιοποίησης, μετά από αξιολόγηση

της επιστημονικής επιτροπής, ενώ σύντομα θα εκδοθούν τα επίσημα πρακτικά (σε

μορφή e-book). Είναι καλό να αναφέρω ότι θα σταλούν ψηφίσματα προς την

UNESCO, στις κυβερνήσεις των πιο ισχυρών κρατών του πλανήτη, διεθνείς

Οργανισμούς (ICOMOS,ICOM κ. ά.) , αλλά και στον ΟΗΕ, στα πλαίσια της διάσκεψης

για την Κλιματική Αλλαγή, που θα γίνει στη Γλασκόβη τον ερχόμενο Νοέμβριο 2021.

Νοιώθω ιδιαίτερη τιμή για τη συμμετοχή μου στο Συνέδριο με την εργασία «Η

ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 5 ο ΑΙΩΝΑ π. Χ.» που αφορούσε μια σύγκριση

ανάμεσα γλυπτό διάκοσμο των ναών του Ολυμπίου Διός στους Δελφούς και του

Παρθενώνα στην Αθήνα.

Περίληψη: Κατά τον 8ο π. Χ. αιώνα εμφανίζεται η ελληνική γραφή, η οποία

συνέβαλε σε κάθε πολιτική, θρησκευτική, οικονομική, πνευματική και καλλιτεχνική

ανάπτυξη. Τα γραπτά κείμενα της εποχής αυτής αποδεικνύουν, πως ο πολιτισμός

πανελληνίως είχε αρκετές ομοιότητες παρόλο που κατά τόπους υπήρχαν κάποιες

διαφορές. Οι αποικίες που δημιουργήθηκαν έφεραν τους Έλληνες σε επαφή με νέα

πολιτιστικά στοιχεία, καινοτόμα, αυτά των «βαρβάρων», η δε επαφή με τον

πολιτισμό της Ανατολής γοήτευσε τους Έλληνες τόσο λόγω πολυχρωμίας, όσο και

λόγω πολυτέλειας. Οι καινοτόμες τεχνικές θα βοηθήσουν τον ελληνικό πολιτισμό να

αποκτήσει μια δυναμική ανάπτυξη στην αρχιτεκτονική και τη γλυπτική τέχνη. Έτσι

στον ελλαδικό χώρο παρατηρούνται τεχνικές όπως: α) η λιτή δωρική γραμμή της

Πελοποννήσου, β) η χαρούμενη ιωνική γραμμή του Αιγαίου και γ) η κλασική τέχνη,

η οποία από τον 6ο αιώνα εμφανίζεται στην Αττική και εκφράζει το ιδεώδες του

μέτρου και της αρμονίας.




Κατά τον 5ο αιώνα Κυριαρχεί ένας έντονος ανταγωνισμός για ανώτερη ποιότητα,

αλλά το ουσιαστικότερο όλων είναι η νοητή ιδέα που υπάρχει και εκφράζει τον

πόθο για ένα ενιαίο ελληνικό κράτος. Σπουδαίο ρόλο σε αυτό έπαιξαν τα

πανελλήνια ιερά τα οποία υπήρξαν εθνικοί, θρησκευτικοί αλλά και καλλιτεχνικοί

χώροι έκφρασης και δημιουργίας. Τα έργα κάθε μορφής τέχνης που υπήρχαν στα

Πανελλήνια Ιερά των Δελφών, της Ολυμπίας, της Αθήνας παρουσιάζουν ομοιότητες

και διαφορές τόσο στην τεχνοτροπία, όσο και στην εικονογραφία. Εμείς θα

αναφερθούμε στο γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα και του ναού του Ολυμπίου

Διός. Τα έργα που χτίστηκαν στην Αθήνα από τον Περικλή είναι έργα μεγάλων

καλλιτεχνών και αποτελούν σημείο αναφοράς για τα υλικά, που χρησιμοποιήθηκαν

και την καλλιτεχνική τους δυναμική. Τα περισσότερα γλυπτά που κοσμούσαν τον

Παρθενώνα και τον ναό του Ολυμπίου Διός κατασκευάστηκαν τον 5ο αιώνα π. Χ..

Τότε μια νέα καλλιτεχνική τεχνοτροπία διαμορφώθηκε που έδωσε νέα αισθητική

στις τέχνες. Τα αγάλματα του Διός στην Ολυμπία και της Αθηνάς στον Παρθενώνα

ήταν χρυσελεφάντινα και αποτελούσαν πολύπλοκες κατασκευές. Ουσιαστική

διαφορά ανάμεσα στα δυο αγάλματα στην Ολυμπία χρησιμοποιείται λάδι για να

μην φθείρεται από την υγρασία το άγαλμα του Ολυμπίου Διός, ενώ στην Αθήνα η

ξηρασία απαιτεί νερό για τη διατήρηση του ελεφαντόδοντου.

Θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου για την επιλογή της εργασίας μου,

καθώς μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετέχω σε ένα τόσο σημαντικό και χρήσιμο

για τη χώρα, επιστημονικό γεγονός διότι ο Ελληνικός Πολιτισμός, η διάσωση και η

ανάδειξή του, αποτελεί τον υπέρτατο ακρογωνιαίο λίθο για την πορεία του

Ελληνισμού προς το μέλλον.

Τα αποτελέσματα του 4ου Συνεδρίου στον τομέα των συνεργασιών ήταν

εντυπωσιακά, αφού μέσα από αυτές θα αξιοποιηθούν πόροι της Ευρωπαϊκής

Ένωσης, που αφορούν τον Πολιτισμό και διεκδικούνται από όλους τους

Ευρωπαίους σε απόλυτα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Σύμφωνα με την Οργανωτική

Επιτροπή του Συνεδρίου επιτεύχθηκαν οι παρακάτω στόχοι:

 Παρουσίαση των σύγχρονων επιστημονικών εξελίξεων στο θέμα της

ψηφιοποίησης του πολιτιστικού αποθέματος

 Γνωριμία των Επιστημόνων μεταξύ τους και δημιουργία σχέσεων συνεργασίας

και διασύνδεσης των Πανεπιστημίων μεταξύ τους, με κοινό τόπο την Ψηφιοποίηση

του Ελληνικού Πολιτισμού.

 Ανταλλαγή επιστημονικών εμπειριών μέσα από το Συνέδριο και τις στοχευμένες

συναντήσεις .

 Σύναψη Συνεργασιών σε διεθνές επίπεδο.

 Αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών για την ανάδειξη του Ελληνικού Πολιτισμού

και των Μνημείων (Αρχαιολογικών και Βυζαντινών).

 Δημιουργία ενός διεθνούς Δικτύου μεταξύ Ελληνικών Ερευνητικών Εργαστηριών

και αυτών του εξωτερικού.

 Ανάπτυξη τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα, ως προορισμού πολιτιστικού

τουρισμού.

 Θεσμοθέτηση του μεγάλου αυτού γεγονότος και πραγματοποίησή του κάθε δύο

χρόνια στην Ελλάδα.

 Δημιουργία εταιρικών σχημάτων (Clusters), για την υποβολή καινοτόμων

προτάσεων και διεκδίκηση Εθνικών και Ευρωπαϊκών, κυρίως, προγραμμάτων και

πόρων που αφορούν τον Πολιτισμό.



 Γνωριμία και διασύνδεση μεταξύ των ερευνητικών ομάδων σε εθνικό ,αλλά σε

διεθνές επίπεδο.