Όταν ρώτησαν τον Αϊνστάιν ποια είναι η ταχύτητα του ήχου, εκείνος απάντησε: "Δεν κουβαλάω τέτοιες πληροφορίες στο μυαλό μου, γιατί είναι άμεσα διαθέσιμες στα βιβλία. Η αξία της μόρφωσης δεν βρίσκεται στο να μαθαίνεις πολλά δεδομένα, αλλά στην εκπαίδευση του μυαλού να σκέφτεται". Πράγματι είναι σημαντικό να αναπτύξουν οι μαθητές/ριες κριτική σκέψη και η συμμετοχή τους σε ένα συνέδριο τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν παρόμοιες δεξιότητες , αλλά και άλλες δεξιότητες όπως: γνωστικές, κοινωνικές συνεργατικές κ.ά..

Η αναγέννηση ήταν μια εποχή μεγάλων ανακαλύψεων και αναζητήσεων. Βασικά γνωρίσματα της : η διεύρυνση των γνώσεων, η εμφάνιση μεγάλων κοινωνικών αλλαγών, η εμφάνιση νέων πολιτικών αντιλήψεων, η εμφάνιση νέων κοινωνικών τάξεων, «η τέχνη να πλουτίζεις και συγχρόνως να ζεις» (Fernand Braudel). Τα 13 παιδιά: Βαΐου Νεκταρία, Καραγκούνη Αγγελική – Μαρία, Μελαδίνη Μαρία, Μεσιακάρης Νεκτάριος – Φοίβος, Μητράκος Κωνσταντίνος, Μητσιάδη Αικατερίνη, Μπέγας Σπυρίδων- Αμβρόσιος, Παπαδογεώργος Κωνσταντίνος, Παπαδογεώργου Δήμητρα, Παπαστεργίου Αντώνιος –Παρασκευάς, Πολύζου Μαρία – Βαρβάρα, Ραπτόπουλος Αλέξιος – Θεόδωρος, Τζερεμέ Μιχαηλία, μαθητές και μαθήτριες του 4ου ΓΕΛ Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, με συντονίστριες την διευθύντρια κ. Μαριάννα Αποστόλου και τη φιλόλογο κ. Κέλλη Μανίτσα ταξίδεψαν από την Τρίτη, 26 Νοεμβρίου 2019 μέχρι τη Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου 2019 ακτοπλοϊκώς (Ηγουμενίτσα-Αγκόνα), στην Ιταλία (Φλωρεντία, Βερόνα, Βενετία) για να παρουσιάσουν την εργασία τους “Ο Μιχαήλ Άγγελος απαράμιλλος γλύπτης, ζωγράφος, αρχιτέκτων και ποιητής” στο 6ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο στη Βενετία και ταυτόχρονα να γνωρίσουν από κοντά την Αναγεννησιακή τέχνη. Στις 30 Νοέμβρη 2019 οι μικροί μας σύνεδροι με ωραίο χαμόγελο, αυτοπεποίθηση και καθαρή φωνή παρουσίασαν την εργασία τους στην συνεδριακή αίθουσα Double tree by Hilton 1 και αντιπροσώπευσαν το σχολείο τους επάξια!!! Οι ώρες που εργάστηκαν εκτός ωρολογίου προγράμματος πολλές, οι πρόβες και η βοήθεια που είχαν από τις συντονίστριες αρκετές και τούτο συνέβαλε ώστε τα παιδιά να ανταποκριθούν επάξια στο ρόλο του συνέδρου.

Το ταξίδι μας ήταν υπέροχο, τα μέρη όπου άνθισε η Αναγέννηση (Φλωρεντία, Βερόνα, Βενετία) έμοιαζαν με μουσείο υπαίθριο, όπου τα αγάλματα, τα αρχιτεκτονικά μνημεία, τα έργα ζωγράφων μας θύμιζαν πως κατά τον 15ο και 16ο αιώνα μεγάλοι καλλιτέχνες δημιούργησαν έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και αρχιτεκτονικής ασύγκριτης ομορφιάς με έμφαση στο μέτρο στην αρμονία στην τελειότητα. Ένας από τους πολλούς μεγάλους δημιουργούς υπήρξε ο Μιχαήλ Άγγελος, γνωστός και ως Michelangelo, απαράμιλλος γλύπτης και ζωγράφος, ταλαντούχος αρχιτέκτονας και ποιητής. Από τον Μιχαήλ Άγγελο κληρονομήσαμε πολλά θαυμαστά έργα. Στα χέρια του, η ανατομία έγινε μουσική. Το ανθρώπινο σώμα μετατράπηκε σε αρχιτεκτονικό υλικό. Στις νωπογραφίες και στα γλυπτά του, τα σώματα υπερέβησαν τη φύση. Η αρμονία των μυών ακολουθούσε τους νόμους της μουσικής. Σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς στην ιστορία της τέχνης. Ο Δαβίδ, έργο του Michelangelo, είναι ένα αριστούργημα Αναγεννησιακής γλυπτικής. Είναι σύμβολο δύναμης και νεανικής ομορφιάς. Παριστάνει τον βασιλιά Δαβίδ, τη στιγμή που αποφασίζει να αναμετρηθεί με τον Γολιάθ. Έχει ύψος 5,5 μέτρα. Στην εποχή του θεωρήθηκε σύμβολο της δημοκρατίας της Φλωρεντίας, μιας ανεξάρτητης πόλης-κράτους που απειλούνταν από άλλα ισχυρά αντίπαλα κράτη. Ο Τάφος του Τζουλιάνο των Μεδίκων αποτελεί την έναρξη του Μανιερισμού. Τα ζευγάρια της Ημέρας και της Νύχτας ή Αυγής και Σούρουπου αποδίδονται, η μεν Ημέρα ως θηλυκή φιγούρα, ενώ η δε Νύχτα ως ανδρική. Η απομάκρυνση των μορφών από τη σαρκοφάγο δηλώνουν την απομάκρυνση του Μιχαήλ-Αγγέλου από τη χρήση των κλασικών τύπων με την έμφαση στην τραγικότητα, την τάση στο προβληματικό, την αξιοποίηση των αντιθετικών κινήσεων. Η ζωγραφική του Μιχαήλ Άγγελου αξεπέραστη. Η οροφή της Καπέλα Σιξτίνα ήταν αρκετά ψηλά γι αυτό ζωγράφισε παραμορφωμένες τις φιγούρες, ώστε ο θεατής, που βρίσκεται αρκετά μέτρα πιο κάτω, να τις βλέπει κανονικές. Το άγγιγμα του Θεού που δίνει ζωή και ενέργεια χωρίς να χρειαστεί να ακουμπήσει τον Αδάμ, υποδηλώνει την μοναδική σχέση αγάπης μεταξύ ανθρώπου και Θεού. Αυτή η χειρονομία υποδεικνύει την επικοινωνία ανθρώπου - θεού που παρόλο που δεν μπορούν να ειδωθούν έχουν βρει τρόπο επικοινωνίας (προσευχή). Υπήρξε σημαντικός, αυτοσαρκαστικός και ειρωνικός ποιητής. Μπορούσε με απλά λόγια να δημιουργήσει περίτεχνες εικόνες και να στείλει μηνύματα υψηλής αξίας. Λίγα έργα του έχουν διασωθεί ολόκληρα. Η ποιητική φλέβα του Μιχαήλ Άγγελου, είχε βρει δημιουργική διέξοδο στη γλυπτική, τη ζωγραφική και την αρχιτεκτονική. Μούσα του ήταν η χήρα Vittoria Colonna για την οποία έγραψε 300 ποιήματα και σονέτα που συνέταξε ο δάσκαλος. Ο Μιχαήλ Άγγελος και τα έργα του μας μάγεψαν.

Κατά την επιστροφή μας αξιολογήσαμε τη συμμετοχή μας στο 6ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο στη Βενετία. Γνωρίσαμε από κοντά την Αναγεννησιακή τέχνη, αποκτήσαμε εμπειρίες, ξεπεράσαμε τον εαυτό μας, είδαμε, ακούσαμε, νιώσαμε, ίσως κουραστήκαμε λίγο, ξυπνήσαμε νωρίς για να προλάβουμε, αλλά άξιζε. Δώσαμε υπόσχεση και του χρόνου να τολμήσουμε να συμμετέχουμε σε ένα ακόμα συνέδριο. Τώρα ευχαριστημένοι για όσα ζήσαμε, θέλουμε να ευχαριστήσουμε την Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου, που μας έδωσε την ευκαιρία να συμμετέχουμε στο 6ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο στη Βενετία με την επιλογή της εργασίας μας, τους γονείς μας που στήριξαν αυτή την συμμετοχή μας και στηρίζουν κάθε προσπάθεια μας και τις συνοδούς μας, Μαριάννα Αποστόλου και Κέλλη Μανίτσα, που ακούραστες μας εμψύχωναν σε κάθε βήμα , σε κάθε προσπάθεια για να διώξουμε το άγχος και να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας, να είμαστε ουσιαστικά πανέτοιμοι/ες. Ευχαριστούμε επίσης για τη στήριξη: την Ιερά Μητρόπολη Τρίκκης και Σταγών, το Δήμο Τρικκαίων, τα goody's, τη Μαργαρίτα, το βιβλιοπωλείο Γιδαροπούλου και τα φροντιστήρια ΓΝΩΣΗ για τη βοήθειά τους.

Η διευθύντρια του 4ου ΓΕΛ Τρικάλων «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Μαριάννα Αποστόλου, ΠΕ05, MSc, M.A.