Σκέφτεστε να αλλάξετε πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας και να εγκαταλείψετε τη ΔΕΗ;

Πλέον, η απελευθερωμένη αγορά προσφέρει πολλές επιλογές αλλά κρύβει και κάποιες παγίδες. Πέρα από τις ελκυστικές διαφημίσεις και τα πολυάριθμα «πακέτα» ο καταναλωτής πρέπει να ψάχνει και λίγο πιο βαθιά για να γνωρίζει ακριβώς ποιες είναι οι παρεχόμενες υπηρεσίες που του προσφέρονται αλλά και ποιο ακριβώς είναι το τίμημα για να τις αποκτήσει.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην απελευθερωμένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας συνήθως διαφημίζουν την τιμή της κιλοβατώρας KWh (η τιμή της κατανάλωσης 1000 watt ηλεκτρικής ενέργειας επί μια ώρα), η οποία σχεδόν πάντα είναι χαμηλότερη από αυτή της ΔΕΗ.

Όμως υπάρχουν κάποιες χρεώσεις που κάποιοι ιδιώτες πάροχοι είτε υποβαθμίζουν, ή σχεδόν αποσιωπούν τελείως στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν πελάτες.

Ας τις δούμε:

Πάγιο

Πολλά από τα προσφερόμενα προγράμματα δεν έχουν χρέωση παγίου, όμως αυτά με τις χαμηλότερες χρεώσεις ανά KWh συνήθως έχουν.

Ένα πάγιο, για παράδειγμα, 4,5 ευρώ τον μήνα μπορεί να μη μας φαίνεται εκ πρώτης όψεως σαν υπέρογκη χρέωση, όμως τα 18 ευρώ του τετραμήνου, αντιστοιχούν σε 170-270 κιλοβατώρες ρεύματος (ανάλογα τη χρέωση).

Και αν λάβουμε υπ’όψιν τον μέσο όρο κατανάλωσης στην Ελλάδα, που είναι 1250 KWh ανά τετράμηνο, το ποσό του παγίου τελικά, δεν είναι και τόσο ασήμαντο αναλογικά, ειδικά σε χαμηλές και μεσαίες καταναλώσεις. (Η ΔΕΗ χρεώνει πάγιο 1,69 ευρώ το τετράμηνο για το ημερήσιο τιμολόγιο και 2,22 ευρώ το τετράμηνο για το νυχτερινό).

Εγγύηση

Οι περισσότεροι πάροχοι ζητούν μια χρηματική εγγύηση με την έναρξη του συμβολαίου, την οποία επιστρέφουν τμηματικά εφ’όσον ο πελάτης είναι συνεπής, ή εξ’ολοκλήρου αν δεσμευτείτε να πληρώνετε με πάγια εντολή ή πιστωτική κάρτα.

Ρήτρα διακοπής

Συνήθως τα συμβόλαια με τις χαμηλότερες χρεώσεις απαιτούν 12μηνη ή 24μηνη δέσμευση και σε περίπτωση που αποφασίσετε να αλλάξετε και πάλι πάροχο, εντός του διαστήματος της δέσμευσης, θα πληρώσετε «πρόστιμο».

Πιστοποιητικό ηλεκτρολόγου

Μια άλλη πιθανή χρέωση που πρέπει να λάβουμε υπ’όψιν είναι το πιστοποιητικό το οποίο συνήθως απαιτείται σε κάθε αλλαγή που γίνεται στο ρολόι (ονόματος, παρόχου κλπ).

Δεν απαιτείται από τον πάροχο, αλλά από τον ΔΕΔΔΗΕ στον οποίο ανήκει το ρολόι και ο οποίος μπορεί να το ζητήσει μετά την αλλαγή. Έχει μια εφάπαξ χρέωση ηλεκτρολόγου της τάξης των 30-70 ευρώ.

Ρήτρα οριακής τιμής συστήματος

Η πιο κρυφή από τις χρεώσεις των ιδιωτικών παρόχων που μπορεί να δούμε μπροστά μας από το πουθενά μετά την αλλαγή προμηθευτή είναι η ρήτρα οριακής τιμής συστήματος.

Σχεδόν όλες οι ιδιωτικές εταιρίες, έχουν στα ψιλά γράμματα των συμβολαίων τους αυτή την πιθανή χρέωση αλλά δεν προειδοποιούν όλες τους υποψήφιους πελάτες τους.

Πρόκειται για μια χρέωση που ενεργοποιείται όταν η χονδρική τιμή του ρεύματος στο χρηματιστήριο ενέργειας ξεπεράσει κάποιο όριο, η οποία προστίθεται στην τιμή της κιλοβατώρας που χρεώνει ο πάροχος στον πελάτη του προκειμένου να μετακυλήσει το κόστος του σ’αυτόν. (Αντίστοιχα αν η τιμή χονδρικής πέσει κάτω από κάποιο όριο ο πάροχος θα πιστώσει τον πελάτη, όμως οι πραγματικές τιμές χονδρικής τα τελευταία χρόνια, κινούνται στην περιοχή ή και ξεπερνούν, το πάνω όριο, οπότε η πιθανότητα πίστωσης είναι μικρή).

Ο κάθε πάροχος ορίζει το δικό του «ουδέτερο» εύρος τιμής χονδρικής, έξω από το οποίο χρεώνει (ή πιστώνει) τον πελάτη του με άλλη τιμή από αυτή που έχει συμφωνηθεί.

Το κάτω όριο κυμαίνεται για τους περισσότερους μεταξύ 40-50 ευρώ/ΜWh και το άνω 55-65 ευρώ/ΜWh.

Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται η μέση οριακή τιμή συστήματος κάθε μήνα για το 2018 και το 2019 (Πηγή: Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας)

2018

Ιανουάριος      53,50
Φεβρουάριος  51,63
Μάρτιος          44,28
Απρίλιος         50,35
Μάιος            56,32
Ιούνιος           60,69
Ιούλιος           64,42
Αύγουστος     63,83
Σεπτέμβριος  67,06
Οκτώβριος    71,40
Νοέμβριος    69,30
Δεκέμβριος   71,25

2019
Ιανουάριος     75,28
Φεβρουάριος 69,01
Μάρτιος         59,87
Απρίλιος         62,40
Μάιος             65,91
Ιούνιος           68,14
Ιούλιος           62,14
Αύγουστος     64,02
Σεπτέμβριος  60,91

Βλέπουμε ότι η οριακή τιμή συστήματος πολύ συχνά πλησιάζει ή και ξεπερνάει τα όρια πάνω από τα οποία τα ψιλά γράμματα των συμβάσεων επιτρέπουν την επιπλέον χρέωση.

Βέβαια, έως τώρα δεν έχουν ενεργοποιήσει όλες οι εταιρείες τη ρήτρα οριακής τιμής συστήματος, απορροφώντας οι ίδιες το κόστος, για να μην υπάρξει δυσαρέσκεια στους πελάτες τους, όμως αυτό δεν σημαίνει, αν οι τιμές χονδρικής παραμείνουν ψηλά, ότι δεν θα το κάνουν κάποια στιγμή.


Το συμπέρασμα από όλα τα παραπάνω είναι ότι η αλλαγή παρόχου μπορεί να μην προσφέρει τόσο μεγάλη εξοικονόμηση όση μπορεί να φαίνεται εκ πρώτης όψεως (ή να διαφημίζεται), χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι και συμφέρουσα για τον καταναλωτή που θα το ψάξει σωστά.


 https://www.ogdoo.gr/